Reklamblad från Tidens bokklubb

Att hitta information om vem som illustrerat ett skyddsomslag till en bok är inte speciellt svårt, eftersom det 99 av 100 gånger står tryckt på omslagspappret. Något som är betydligt svårare är att ta reda på vem som har formgivit dom fina bokbanden under skyddsomslagen. Hittills så har jag bara hittat sådan information tryckt på insidan i en enda bok. Jag förmodar att många av formgivarna var anställda på bokförlagen och att det inte ansågs nödvändigt att skriva ut deras namn i tryckinformationen.

Ibland kan man dock hitta information där man minst anar det. Min mosters man sålde böcker för Tidens bokklubb på 50-talet och när jag letade efter böcker hos mormor och morfar så hittade jag även ett av hans reklamblad som han delade ut till kunderna.


Reklambladet är tidstypiskt 50-tal. Dom illustrerade fåglarna som dyker upp överallt är suveräna (dock står det inte vem som gjort fågelillustrationerna). Men det som var ännu mer intressant var att det faktiskt stod skrivet vem som illustrerat just det årets bokband, vilket gjorde mig väldigt glad. (se färgbild på bokomslaget i föregående inlägg).


"Tidens bokklubbs 19:e höst- och vårserie har komponerats av en av våra mera framstående yngre bokkonstnärer, Erik Johansson. I det utsökta pärmöverdraget har han lyckats fånga något av stämningen i ett svenskt sommarlandskap, av rymd och vatten. Som vanligt har emellertid en rad av böckerna fått sina specialkomponerade band, som anknyter till deras art och kynne."


Foto © AL / Book Cover Lover

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar